reklama

35. mája

Takto sa volá jedna poľská divadelná hra pre deti. Ale inak je pre tých, ktorý surfujeme po internete hľadajúc necenzúrované správy, je dátum 35. máj vlastne dátumom 31 máj + 4 dni = 4. jún. Lebo ak si v Číne vložíte tento dátum do vyhľadávača, alebo ho použijete vo svojom blogu, nedozviete sa nič v súvislosti s udalosťami spred 25 rokov alebo riskujete problémy s úradmi prípadne prinajmenšom zrušenie svojho blogu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Tento rok čínske oficiálne miesta mierne zmenili svoju taktiku v súvislosti s okrúhlym výročím potlačenia študenských protestov v Pekingu v roku 1989. V prvom rade sa v okolí Victoria Parku v Hong Kongu - kde každý rok prebieha spomienková slávnosť - objavili Číňania s transparentami, ktoré hlásali, že v skutočnosti sa v Pekingu vtedy nič podobné nestalo ("Toto nie je pravda"). A súčasne s tým sa objavili prispievatelia do blogov s navlas rovnakou rétorikou (napr, včera aj na Pravde). Je to šikovná stratégia. Ľudia sú stále viac závislí od internetu a od médií všeobecne. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto je asi dobré zachovať si rozumný odstup od komentovania udalostí. A hlavne od čítania týchto komentárov. Ale niekedy to nejde. Veľa z nás bolo priamymi svedkami rôznych udalostí. No a podľa mňa tí, ktorí takúto skúsenosť majú, by mali oblasňovať svoje skúsenosti minimálne pred svojimi najbližšími. Ja som v napríklad auguste ´68 býval v Bratislave na námestí SNP a z okna som videl utekajúcich demonštrantov, ktorí si po krátkych dávkach zo samopalu líhali na zem (babka lamentovala "všetci sú mŕtvi!"). Nemohol som spať, keď nám pod bránu hádzali granáty so slzným plynom. No a potom som 20 rokov počúval, že vlastne išlo o bratskú pomoc a internacionalizmus. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bol som takisto vo Varšave v októbri 1984, keď uniesli a zabili kňaza Jerzyho Popieluszka. Po čase boli skutočne odsúdení príslušníci tajnej polície. Ale nie ten, kto im dal rozkaz. U nás sa o tomto prípade prakticky nehovorilo.

Rovnako som videl saudské "tančíky" na bahrajnských diaľniciach v 2011-om a neoholených chlapov páchnucich spálenou gumou neďaleko Kyjevsko-Pečorskej Lavry tento február. Nebudem sa radšej zmieňovať o tom, ako tieto udalosti boli prezentované médiami.

Manželka zažila na vlastnej koži čínsku kultúrnu revolúciu aj udalosti v Pekingu 1989. Dodnes sú to pre ňu traumy, ale v Číne sú to nediskutovateľné témy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto ma veľmi desia pravdepodobne zaplatení alebo inak motivovaní hlásatelia lži - či už v uliciach, alebo ako prispievatelia na internete. Neviem, či to znamená, že naša spoločnosť sa chce riadiť starým príslovím ruských komunistov "Bolo to dávno a už to nie je pravda"..? Zabíjanie ľudí nie sú spory medzi Ficom a Dzurindom. Pokiaľ takémuto trendu podľahneme, môžeme zabudnúť aj na zabíjanie našich priamych predkov na frontoch 1. svetovej vojny, na holocaust a ostatné zverstvá všetkých zučastnených strán počas 2. svetovej vojny. Spýtajte sa preto radšej tých, ktorí si ešte niečo pamätajú a dozviete sa šokujúcejšie detaily ako v ľubovoľnom vojnovom filme. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcem, aby aspoň moje deti vedeli pravdu. Môžu samozrejme čítať ľubovoľné komentáre. Ale potom sa ich zákerne opýtam: "No a komu veríte - mne alebo tomu z internetu...?" Preto aj hongkonskí a tajvanskí študenti prišli včera na stretnutia označované ako odkaz generácie generácii.

Vo vašom vlastnom záujme preto ignorujte aj tento môj príspevok. Možno som si všetko vymyslel alebo ma zaplatili z nejakej organizácie. V podstate som to potreboval povedať asi hlavne sám sebe, takže účel to splnilo.

Robert Domček

Robert Domček

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Baví ma to, čo robím. Ale musím byť tak trochu žoldnier a pracovať pre toho a tam, kde sa svojou prácou aj uživím. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu